17
wrz

Zdarza się, że w procesie zakupowym czynniki decyzyjne deklarowane przez klienta przed nabyciem produktu rozmijają się z późniejszym wyborem. 

Faktyczne reakcje zmysłowe w bezpośrednim kontakcie z produktem nieraz powodują zmianę decyzji i w efekcie klient wybiera inny produkt niż początkowo zakładał.

W tej sytuacji strategie marketingowe oparte na komunikowaniu technicznych parametrów produktu mogą okazać się niewystarczające. Dla skutecznej sprzedaży kluczowe jest poznanie rzeczywistych odczuć konsumenta i jego nieuświadomionych oczekiwań.

Nieocenionym  uzupełnieniem dla badań realizowanych tradycyjnymi technikami są techniki neuromarketingowe, które wykraczają poza poziom deklaracji i pozwalają na poznanie mechanizmów działania, nawet tych nieuświadomionych. Umożliwiają budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie metod i narzędzi komunikacji z klientem do poziomu  ich zmysłowego postrzegania i odczuwania. Dzięki temu można określić, czy ważniejszy jest dla nich np. kolor, kształt, czy faktura produktu, a w reklamie jego otoczenie, tło muzyczne, a może kontekst sytuacyjny.

Produkty kupowane jako elementy wystroju wnętrza muszą spełniać wiele oczekiwań związanych z ich technicznymi parametrami, jak również z osobistymi preferencjami użytkowników. Jak zatem należy komunikować się z klientem tego segmentu rynku?

Kluczem do sukcesu jest tutaj właściwa identyfikacja profilu klienta podejmującego decyzję w danym zakresie i poznanie jego świadomych i nieuświadomionych motywów. Wg ekspertów ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, pomocne do tego są poniższe działania:

  • Przeprowadzenie wstępnego badania deklaratywnego na temat oczekiwań klienta i kryteriów wyboru produktów;
  • Przeprowadzenie neuromarketingowych testów reakcji klienta na fizyczny kontakt z produktem – sugerowane techniki to Eye Tracking, EEG, Face Tracking, GSR;
  • Przeprowadzenie neuromarketingowych testów reakcji klienta na komunikaty reklamowe – – sugerowane techniki to Eye Tracking, EEG, Face Tracking;
  • Przeprowadzenie wywiadu weryfikującego początkowe deklaracje klienta.

Na podstawie analiz przeprowadzonych poprzez specjalistyczne oprogramowanie dedykowane dla poszczególnych typów badań, opracowywany jest raport – klient otrzymuje szczegółową analizę reakcji na produkt/kampanię promocyjną oraz rekomendacje dla działań marketingowych. Podczas realizowanych w ASM Neuro Lab badań neuromarketingowych produktów do wnętrz badacze używają najwyższej klasy sprzętu (np. eyetrackery Tobii, czepki EEG Brain Products) i oprogramowania rejestrującego mimikę twarzy, reakcje mózgowe oraz ruch gałek ocznych. Doświadczeni specjaliści przygotowani do pracy z respondentem poddawanym pomiarom biometrycznym realizują cały proces w sposób jak najbardziej komfortowy dla badanego, co eliminuje rozproszenia uwagi.

 

Więcej o badaniach neuromarketingowych na stronie www.neurodata.pl

 

Poniżej zdjęcia prezentujące realizację w ASM NeuroLab jednego z ostatnich badań materiałów podłogowych  znanego dystrybutora. Badanie realizowane było technikami Eye Trackingu, EEG i Face Trackingu. Badacze dokonywali pomiarów reakcji wzrokowych, dotykowych i mimicznych.

 

neuro2 neuro3 neuro4 neuro1

 

neuro5
Źródło: ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku

Już dziś zgłoś się do naszych ekspertów i zapytaj o możliwość realizacji badań neuromarketingowych. Nasz Zespół chętnie odpowie na wszystkie Twoje pytania. Skorzystaj z możliwości jakie niosą za sobą nowoczesne techniki badawcze.

Joanna Florczak-Czujwid Senior Project Manager +48 697 134 770 j.florczak@asm-poland.com.pl

Marta Topolska Project Manager +48 697 145 730 m.topolska@asm-poland.com.pl