21
gru

Znamy czynniki wyboru punktów sprzedaży materiałów budowlanych i wykończeniowych

 

Duzi przyciągają „Kowalskich”
czyli czynniki wyboru punktów sprzedaży materiałów budowlanych i
wykończeniowych

 

 

Wg badań ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, market budowlany to najpopularniejsze miejsce zakupu materiałów budowlanych oraz wykończeniowych.

 

Wśród czynników decydujących o wyborze miejsca zakupu na pierwszy plan wysuwają się motywy pragmatyczne: szeroki asortyment, atrakcyjna cena i wygoda. Okazuje się, że kwestie związane z przyzwyczajeniem, sympatią do konkretnego sklepu, czy faktem zatrudnienia znajomych w danym punkcie sprzedaży mają niewielkie znaczenie.

 

Skuteczna dystrybucja materiałów budowlanych wymaga znajomości preferencji klientów, zarówno inwestorów, jak i wykonawców prac budowlanych i wykończeniowych. W przypadku klienta indywidualnego nie funkcjonują niektóre z czynników mających znaczenie dla fachowców, czyli np. programy lojalnościowe. Trzeba zatem prześledzić proces zakupowy pod innym kątem. Okazuje się, że istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków ma nawet rodzaj punktu sprzedaży. Zatem producenci i dystrybutorzy towarów z branży budowlanej muszą się z tym liczyć.

 

Badanie zrealizowane przez ASM w III kwartale 2015 r. na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków dowodzi, że aż 64,2% klientów wybiera market budowlany jako najczęściej odwiedzany punkt sprzedaży. Sklepy detaliczne (23,4%), hurtownie (14,2%) i składy budowlane (10,0%) wybierane są znacznie rzadziej. Częstotliwość wyboru DIY przez mężczyzn i kobiety jest podobna i wynosi odpowiednio 63,9% i 64,5%. W przypadku pozostałych typów punktów sprzedaży pojawia się dysproporcja – tylko 5,4% kobiet wybiera skład budowlany jako miejsce dokonywania zakupów, w przypadku mężczyzn wskaźnik ten jest niemal trzy razy większy i wynosi 14,7%.

 

Miejsce zakupu materiałów budowlanych lub wykończeniowych (N= 1000, w %)

omni1

 

Market budowlany to miejsce preferowane przez ludzi młodych, sklepy detaliczne z materiałami budowlanymi są najpopularniejsze wśród osób w wieku 35-39 i 55-59. Hurtownie budowlane zaś najczęściej odwiedzają osoby +60

 

Miejsce zakupu materiałów budowlanych – market budowlany, a wiek (N=642, w %)

      omni2

 

Miejsce zakupu materiałów budowlanych – sklep detaliczny z materiałami budowlanymi lub wykończeniowymi, a wiek (N=234, w %)

 omni3

 

 

Miejsce zakupu materiałów budowlanych – hurtownia budowlana, a wiek (N=142, w %)

omni4

 

Wśród czynników decydujących o wyborze punktu sprzedaży na pierwszy plan wysuwają się: szeroki asortyment – 35,0%, atrakcyjna cena – 22,2% i wygoda – 18,8%.

 

Powody wyboru miejsca zakupu materiałów budowlanych lub wykończeniowych (N=1000, w %)

omni5

 

Szeroki asortyment to czynnik, który jest ważny dla wszystkich grup wiekowych (najbardziej dla osób w wieku 18-24 – 45% wskazań).. Atrakcyjna cena ma największe znaczenie dla osób w wieku 45-49 (36,5% wskazań) a najmniejsze w przedziale wiekowym 18-24. (10%). Wygodę preferują głównie klienci w wieku 25-39 lat.

 

Powody wyboru zakupu materiałów budowlanych lub wykończeniowych – wygoda, a wiek (N=188, w %)

 omni6

 

Powody wyboru zakupu materiałów budowlanych lub wykończeniowych – szeroki asortyment, a wiek (N=350, w %)

 omni7

 

Powody wyboru zakupu materiałów budowlanych lub wykończeniowych – atrakcyjna cena, a wiek (N=222, w %)

omni8

 

Powyższe zestawienia pochodzą z badania preferencji Polaków realizowanego przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Zaprezentowane dane warto wziąć pod uwagę planując produkcję i dystrybucję materiałów budowlanych wśród klientów. Specyfika rynku dystrybucji materiałów budowlanych w wyżej wymienionych punktach sprzedaży opisana została w raporcie „Dystrybucja materiałów budowlanych 2015”. Opracowanie między innymi podejmuje tematykę udziałów rynkowych poszczególnych rodzajów punktów sprzedaży w poszczególnych latach oraz omawia ich dynamikę. Raport podaje również liczbę placówek poszczególnych dystrybutorów oraz przedstawia rynek e-commerce w zakresie dystrybucji materiałów budowlanych.  Zapraszamy do zakupu opracowania. Więcej informacji na stronie www.asm-poland.com.pl.

ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. www.asm-poland.com.pl