full
border
#666666
http://asm-poland.com.pl/wp-content/themes/smartbox-installable/
http://asm-poland.com.pl/
#3691ad
style2

Mapa strony


Więcej niż agencja badawcza
+48 (24) 355 77 00
ul. Grunwaldzka 5, 99-301 Kutno

Monitoring Rynku Budowlanego 2008

Konferencja

Monitoring Rynku Budowlanego 2008

4 listopada 2008 r.

Warszawa, Hotel Kyriad Prestige

Organizator

RELACJA Z KONFERENCJI

Podsumowanie

4 listopada 2008 roku w hotelu Kyriad Prestige  w Warszawie   odbyła się XI edycja konferencji Monitoring Rynku Budowlanego corocznie   organizowanej przez agencję ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z   o.o.

Konferencja – podobnie jak w latach poprzednich – odbyła się   pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury (wcześniej Budownictwa) dlatego też   jej oficjalnego otwarcia dokonał Pan Minister Olgierd Dziekoński.

Merytorycznie konferencja oparta została o dane na temat   rynku budowlanego zawarte w raporcie przygotowywany przez ASM – Monitoring Rynku   Budowlanego. Dzięki temu, goście konferencji corocznie mogą liczyć na to, iż   dzięki udziałowi w wydarzeniu poznać będą mogli bieżące dane na temat sytuacji   na rynku budowlanym a także prognozy jego rozwoju. Prezentacji tych tematów nie   mogło zabraknąć również podczas tej edycji MRB.

Omówienia aktualnej sytuacji na rynku dokonała pierwsza   prelegentka Pani Sylwia Prośniewska z ASM.   W swej prezentacji przedstawiła   kondycję budownictwa na tle innych gałęzi gospodarki, sytuację na rynku   mieszkaniowym i niemieszkaniowym a także tendencje na rynku cen materiałów   budowlanych.   Jako kolejna wystąpiła Pani Bogumiła Budzyńska z BRE Property   Partner, która zaprezentowała temat: Rynek mieszkań deweloperskich w wybranych   miastach kraju.   Oba wystąpienia stanowiły swego rodzaju wstęp do kolejnego   punktu konferencji, jakim był panel dyskusyjny.

        Temat jaki postanowiliśmy przyjąć w tym roku brzmiał:   Fakty i mity o kondycji polskiego budownictwa. Problematyka cen materiałów   budowlanych, dynamiki ich kształtowania był dość często poruszany w ciągu tego   roku czy to w pismach branżowych, w prasie codziennej czy podczas innych spotkań   poświęconych budownictwu. Wciąż pojawiały się w tym zakresie różne informacje   dlatego organizatorzy konferencji postanowili zadać odpowiednie pytania   zaproszonym panelistom i uzyskać jednoznaczne odpowiedzi. Zmiany na ryku   budowlanym jak i te dotyczące całej gospodarki są dość dynamiczne. W dużej   mierze dyktowane są one sytuacją na rynkach światowych, dlatego wraz z   prowadzącym panel – Panem Markiem Wielgo z Gazety Wyborczej, organizatorzy   konferencji postanowili uszczegółowić panel i skupić dyskusję wokół tematu: Czy   kryzys na rynkach finansowych, a w efekcie spowolnienie gospodarcze, może   uderzyć w rynek materiałów budowlanych w Polsce?

Odpowiadając na to pytanie warto przytoczyć wypowiedź jednego z   panelistów, który zauważył iż zawirowania jakie mają miejsce na rynkach   europejskich będą miały wpływ na rynek budowlany, w tym również na kształtowanie   się cen materiałów budowlanych. Obecnie branża nie odczuwa jeszcze załamania,   jednak dzieje się tak ponieważ wciąż realizowane są wcześniej zakontraktowane   inwestycje. Nastąpienie pogorszenia sytuacji wydaje się być nieuniknione   chociażby ze względu na spadek ilości ogłaszanych przetargów, zaostrzoną   politykę przyznawania kredytów, a także niechęć do współpracy   międzybankowej.

Panel okazał się bardzo ciekawym punktem konferencji.   Świadczyła o tym nie tylko żywa dyskusja prowadzona wśród samych panelistów. Do   rozmów włączyli się również inni uczestnicy konferencji, w tym m.in. Pani   Profesor Zofia Bolkowska.

Po tej niezwykle interesującej części spotkania nastąpiła   krótka przerwa, po której podjęty został kolejny temat, związany z budowaniem   silnej marki w branży budowlanej.

Kwestia ta wydaje się być niezmiernie ważna w obliczu   zagrożenia kolejną bessą.

Doświadczeni uczestnicy rynku wiedzą, że czas kryzysu mają   szansę przetrwać jedynie te firmy, które zdołały wyrobić sobie silną pozycję na   rynku, a także cieszącą się uznaniem wśród klientów markę. O tym jak ją zbudować   opowiedzieli Pan Adam Derdzikowski z ASM, oraz Pani Monika Banasik z Agencji   Reklamowej ART Group.

W kolejnej części spotkania zaprezentowano temat ukazujący   zupełnie nowe dla polskiej gospodarki rozwiązanie, umożliwiające rozwój i   innowacyjność również dla takiej branży jak budownictwo. Mowa tu o budowaniu   klastrów, które w oczach prezentujących temat, a także wielu europejskich i   światowych specjalistów, są doskonałym rozwiązaniem w obliczu globalnej   konkurencyjności.

Idea tworzenia klastrów budowlanych zaprezentowana została na   przykładzie projektu REG CON, którego głównym celem jest wykorzystanie   doświadczeń innych krajów UE do stworzenia klastra budowlanego w centralnej   części Polski. Temat ten zaprezentowali Pani Agnieszka Kowalska – kierownik   projektu REG CON z firmy ASM, oraz Pan Profesor Marek Lefik z Politechniki   Łódzkiej.

Ostatnia część konferencji poświęcona była wcześniej już   wspomnianym prognozom rynku budowlanego, które zaprezentował Paweł Łuszcz z ASM.   W swej prezentacji Pan Łuszcz skupił się na kwestii przygotowań do Euro 2012   oraz pytaniu czy organizacja Mistrzostw stanie się głównym motorem rozwoju   budownictwa?

Z prognoz przedstawionych przez ASM wynika, że produkcja   budowlano-montażowa w latach 2000 – 2010 będzie dynamicznie wzrastać począwszy   od roku 2005. Jej prognozowana wartość na rok 2010 wynosić ma 12,5%. Wynika z   tego iż organizacja Euro i podjęcie w jej ramach szeregu inwestycji budowlanych   w istotny sposób kształtować będą rozwój rynku budowlanego. Jednak zagrożenia   jakie wciąż musimy pokonać stanowią poważną barierę dla powodzenia całego   przedsięwzięcia. Do głównych zagrożeń należą:
  • Duże prawdopodobieństwo nie wybudowania założonej ilości dróg ekspresowych i   autostrad.
  • Skomplikowane przepisy przetargowe mogące wydłużyć proces budowy potrzebnej   infrastruktury (drogi, stadiony, lotniska itp.).
  • Niezgodność polskich przepisów o ochronie środowiska z przepisami UE mogąca   spowodować, że zostanie cofnięte dofinansowanie projektów infrastrukturalnych.

Sukces organizacji Euro 2012, a wraz z nim powodzenia dla całej   branży budowlanej są w dużej mierze uzależnione od wsparcia ze strony organów   rządzących. Bez odpowiednich ustaw, czy przepisów wiele istotnych przeszkód nie   zostanie pokonanych, na czym ucierpieć może najdynamiczniej rozwijająca się   gałąź gospodarki jaką jest budownictwo oraz reputacja kraju, jako organizatora   tak ważnej imprezy jak Euro 2012.

Jednak mimo to, szersze prognozy dla budownictwa przedstawione   podczas konferencji są optymistyczne. Podkreślali to również uczestnicy panelu   dyskusyjnego.   Szanse na utrzymanie dobrej koniunktury upatrywane są w   utrzymującym się dużym deficycie mieszkań, dużej ilości rozpoczętych inwestycji,   sporym zapasom kruszyw, zażegnaniu niebezpieczeństwa barku rąk do pracy poprzez   mający nastąpić napływ pracowników ze wschodu. Branża okienna natomiast szanse   na utrzymanie dobrej koniunktury upatruje w tym iż w Polsce jest 17 milionów   mieszkań wybudowanych przed rokiem 80, w których należy wymienić okna.

Jak stwierdził Pan Paweł Łuszcz – również EURO 2012 daje szansę   rozwoju budownictwa na najbliższe lata. Inwestycje związane z organizacją   Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej pozwolą sektorowi budowlanemu zniwelować skutki   kryzysu na rynku nieruchomości oraz kryzysu finansowego.       Mamy zatem   nadzieję, że będziemy potrafili wykorzystać wszelkie możliwości i szanse a   branża budowlana wciąż przeżywać będzie swój dobry czas.

Firma ASM, jako agencja specjalizująca się w badaniach rynku   budowlanego z całą pewnością będzie pilnie analizować wszelkie zmiany zachodzące   w tej branży. A na ich podsumowanie przyjdzie nam czekać do przyszłego roku – do   XII Edycji konferencji Monitoring Rynku Budowlanego.

PREZENTACJE

Kliknij aby pobrać »

W celu pobrania prezentacji należy po kilknięciu zapisać skompresowany katalog na dysku. Nastepnie aby rozpakować plik należy wpisać otrzymane na konferencji hasło dostępu.

MRB2008patroni

ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku to polska firma działająca od 1996 r. w kraju i w Europie. Posiadamy status centrum badawczo-rozwojowego. Działamy w następujących obszarach:
  • marketingowe badania i analizy rynku dla przedsiębiorstw;
  • gotowe raporty rynkowe;
  • badania i projekty na zlecenie instytucji publicznych;
  • nowatorskie projekty międzynarodowe;
  • Branżowe Programy Promocji Ministerstwa Gospodarki;
  • klastry i stowarzyszenia sektorowe;

Tworzymy zespół badawczy, łączący wiedzę z takich dziedzin jak: socjologia, psychologia, ekonomia, zarządzanie i marketing, statystyka, ekonometria.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszej działalności oraz do kontaktu – jesteśmy do Państwa dyspozycji.

:
default
Loading posts...
link_magnifier
#6E787E
on
fadeInDown
loading
#6E787E
off
..