14
sty

Rok 2020 na długo zapisze się w pamięci Polaków. Był to bowiem czas, kiedy zdecydowana większość z nich musiała zmienić swoje codzienne przyzwyczajenia. Główną determinantę takiego stanu rzeczy stanowiło wprowadzenie w marcu licznych obostrzeń sanitarnych mających powstrzymać transmisję wirusa SARS-CoV-2. Skala tego wydarzenia sprawiła, że często zapomina się dziś o tym, co już niemal trzy miesiące przed wybuchem pandemii miało ogromny wpływ na życie milionów polskich obywateli. Mowa o niemal bezwzględnym zakazie handlu w niedzielę, który – na mocy ustawy z 2018 roku – zaczął obowiązywać wraz z 1 stycznia 2020.

zakaz

Zdania na temat samej regulacji są mocno podzielone. Dla jednych świadczy o cywilizacyjnym postępie, dla innych jest jedynie źródłem dodatkowych niedogodności. Niezależnie jednak od różnic w ocenach, jedna rzecz nie ulega wątpliwości – trwające już od ponad roku zamknięcie sklepów w niedzielę, w przyśpieszonym tempie zmienia kształtujące się na przestrzeni wielu ostatnich lat praktyki zakupowe Polaków.

Proces ten nie ominie też branży budowlano-remontowej. Potwierdza to raport pt. „Dystrybucja Materiałów Budowlanych 2020”. Wynika z niego, że jeszcze przed wejściem w życie nowego prawa, ponad połowa Polaków robiła zakupy budowlane w ostatni dzień tygodnia. Ponadto aż 95,2% osób z tej grupy zadeklarowało zarazem, że zawsze na jakimś etapie zakupu produktu budowlanego odwiedza sklep stacjonarny.

wykres-sciezka-zakupowa

Powyższa statystyka wyraźnie pokazuje więc, jak ważne dla większości „niedzielnych” klientów jest obejrzenie danego przedmiotu na żywo. Jednakże brak możliwości zrobienia tego w niedzielę może sprawić, że potrzeba ta zacznie wśród nich stopniowo zanikać, ustępując potrzebie swobodnego dysponowania własnym czasem. To z kolei oznaczałoby istotny wzrost znaczenia sprzedaży internetowej.

Czy taki scenariusz faktycznie się spełni? Na razie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z jednej strony kompleksowe zakupy on-line w przypadku materiałów budowlanych ciągle cieszą się marginalną popularnością. Z drugiej zaś istnieją mocne przesłanki, by sądzić, iż wkrótce się to zmieni.

Według cytowanego już raportu, przeważająca część ankietowanych robiących klasyczne zakupy budowlane w niedzielę, w jakimś stopniu wspomagała się przy tym Internetem, np. przeglądając ofertę produktową czy finalizując transakcję wybranej wcześniej rzeczy. Nie jest to więc dla nich narzędzie obce. Przeciwnie – do tej pory bardzo chętnie z niego korzystali. Co za tym idzie bieżąca sytuacja – nie tylko zakaz handlu w niedzielę, ale też pandemiczne restrykcje oraz dynamiczny rozwój usług e-commerce – dla dużej części klientów może stać się bodźcem wystarczającym do tego, by całą swoją ścieżkę zakupową przenieść do sieci.

W artykule wykorzystano dane z raportu pt. „Dystrybucja Materiałów Budowlanych 2020” przygotowanego przez firmę ASM Centrum Badań i Analiz Rynku.

KONTAKT

AFatel

Adam Fatel
Analityk Rynku
+48 693 225 822
a.fatel@asm-poland.com.pl

beata_tomczak

Beata Tomczak-Majewska
Główny Analityk Rynku, Kierownik Komórki Analitycznej
+48 603 765 304
b.tomczak@asm-poland.com.pl